چشم انداز
چشم انداز
عـکس ها و شعر و مطالب منتخب


اين مناظره در حالي آغاز شد که ابتداي آغاز جلسه "محمدرضا عارف" تذکر داد در دو مناظره قبلي کانديداها تلاش کردند برنامه‌هاي خود را ارائه دهند اما طبق نظراتي که من در سفرهاي خود از مردم دريافت کرده‌ام در دو مناظره قبلي اختلاف برنامه کانديداها به وضوح روشن نشد اگر فرصتي به کانديدا بدهيد که بتوانند برنامه‌هاي خود را به صورت صريح عنوان کنند مردم بهتر مي‌توانند به سمت تصميم گيري براي انتخاب کانديداي اصلح بروند.

هم چنين "سيد محمد غرضي" طبق پيشنهادي عنوان کرد: با توجه به اين که وقتي زيادي تا زمان انتخابات باقي مانده پيشنهاد مي‌دهم يک جلسه ديگر براي مناظره کانديدا در نظر گرفته شود زيرا مطمئنا تا آن زمان اتفاقات مهمي خواهد افتاد.

 

رضايي: مردم ايران از کشمکش سياسي خسته شده‌اند / کشمکش‌هاي سياسي بس است

در ادامه مناظره "محسن رضايي" در بيان برنامه‌هاي خود در مورد مسئله سياست داخلي و خارجي پشت تريبون برنامه رفت و ضمن تبريک و درود و سلام به مردم و همين طور روح پرفتوح امام، شهدا و ايثارگران، سپاه و بسيجيان که موجبات استقلال و آزادي کشور را فراهم کرده‌اند و هم چنين ضمن تبريک عيد مبعث، از مردم تقاضا کرد براي خوشنودي پيامبر اسلام(ص) درود و صلوات بفرستند.

وي در ادامه بيان کرد: امروز مردم ايران از کشمکش سياسي خسته شده‌اند مديريت جناحي ديگر جوابگو نيست هر چند که جناح‌هاي سياسي سرمايه‌هاي بزرگ و مهم ما هستند و بايد از آن‌ها استفاده کنيم اما اين گونه مديريت ديگر جوابگو نيست، ما به دنبال اين هستيم که دولت به دنبال حق مردم است حق کارگران، دانشمندان، متفکران، نخبگان، اساتيد و طلاب که بدين طريق قصد داريم به سمت يک خيزش مردم خواهي روي بياوريم لذا از همگي تقاضا مي‌کنم در اين رابطه ما را ياري کنند.

رضايي ادامه داد: در همين راستا سياست داخلي و خارجي را براين اساس تنظيم مي‌کنيم که يک دولت فراگير و جامع به وجود بياوريم که به دنبال تحقق حقوق مردم و حق مردم باشد، براي ما مهم اين است که زندگي مردم را بهبود دهيم و سياست خارجي خود را به نحوي گسترش دهيم که به يک ديپلماسي موفق اقتصادي منجر شود و همين طور پيوندهايمان را با کشورهاي اسلامي و همين طور کشورهاي منطقه گسترش دهيم روابط خود را دنيا به نحوي سازماندهي کنيم که در صحنه بين‌الملل بتوانيم توسعه اقتصادي و فرهنگي را در کنار دستيابي به قدرتي که به فضل پروردگار امروز در دست داريم گسترش دهيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه اظهار داشت: براي احقاق حق مردم به يک فداکاري بزرگ نياز است چه توسط خود مردم که حقشان از دولت و جامعه گرفته شود و حقشان توسط خودشان به دست گرفته شود و از طرف ديگر با دولتمرداني را سرکار بياوريم که دردولت ما قبل از اين که به فکر جناح و يا گروه خاصي باشند به فکر مردم باشند و حقوق آن‌ها را احيا کنند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: من مي‌خواهم اعلام کنم که کشمکش‌هاي سياسي بس است ما دست به دست هم خواهيم داد و به ياري خداوند از همه افراد توانمند، در هر جناحي که هستند هر گروه قوم و استاني که هستند دولت فراگير را به وجود مي‌آوريم و توجه همه را به سمت حقوق مردم و توجه به اقتصاد و فرهنگ جامعه سمت و سو خواهيم داد.

وي در ادامه اظهار داشت: قول مي‌دهم در دولت من منازعات سياسي پايان يابد و مطمئنا ميزهاي گفتگو را شکل خواهم داد. آزادي‌هاي مشروع را در داخل کشور تثبيت خواهم کرد و از آن‌ها حمايت خواهم کرد قوانين و مقررات را تنظيم مي‌کنم که همه بتوانند از حقوقشان دفاع کنند.

 

ولايتي: سیاست شما در رابطه با حل مساله هسته‌ای چیست؟

 در ادامه برنامه "علي اکبر ولایتی" در نقد سخنان رضايي از وي پرسيد؟ سیاست شما در رابطه با حل مساله هسته‌ای چیست؟


روحاني: مدیران دلسوز و کاردانی که منزوی شدند به تخصص خودشان برگردانیم

"حسن روحانی" نيز در نقد صحبت‌هاي رضايي گفت: اگر کشور را در مسیر جدید قرار دهیم باید به وحدت و اتحاد و انسجام در کل جامعه بپردازیم که هم برای سیاست داخلی و هم خارجی اساس است. مدیران دلسوز و کاردانی که منزوی شدند به تخصص خودشان برگردانیم و اصل جذب حداکثری و دفع حداقلی را اجرا کنیم. در سال‌های اخیر نه تنها نتوانستیم غیرهم‌فکر را جذب کنیم بلکه حتی دوستان و همراهان و انقلابیون را کنار گذاشتیم. باید تیغ حذف را کنار بگذاریم. مدیریت باید دارای ثبات باشد. افرادی که مدیریت را به عهده می‌گیرند باید براساس ضابطه باشد و نه رابطه اگر چارچوب مديريت اصل کار ما باشد من فکر مي‌کنم در سياست داخلي و خارجي مي‌توانيم قدم‌هاي خاصي را برداريم. 

 

حدادعادل: آقای رضایی در مورد سیاست خارجی روش خود را توضیح ندادند

"غلامعلي حداد عادل" هم چنين در نقد سخنان رضايي اظهار داشت: جناب آقای رضایی در مورد سیاست خارجی روش خود را توضیح ندادند بلکه نتایج را گفتند. اینکه دیپلماسی موفق اقتصادی داشته باشیم و پیوند خوبی داشته باشیم نتیجه روش دیپلماسی خارجی است مي‌خواهم بدانم با کدام روش می‌خواهند به این نتایج دست یابند؟ زيرا نتايج مطلوب است اما روش ايشان چيست؟

"سعيد جلیلی" گفت: سوال خاصي ندارم.

 

قاليباف: کارنامه گروه‌هاي مختلف نشانگر رفتار سياسي جناحي در سياست خارجي است

"محمد باقر قاليباف" در واکنش به اظهارات رضایی تصريح کرد: آنچه آقای رضایی گفتند به سمت وحدت رفتن اساس کار است، ولی تجربه نشان داده در سیاست خارجی گروه‌های مختلف وقتی به کارنامه‌هاشان نگاه می‌کنیم عملا خلاف این عمل کرده و رفتار جناحی و سیاسی اتفاق افتاده است. روش شما برای رخ ندادن این گونه اتفاقات چیست؟

 

واکنش عارف به اظهارات محسن رضايي

"محمدرضا عارف" در واکنش به اظهارات رضایی افزود: "محسن رضایی" که بحث امنیت را مطرح کردند و کنار گذاشتن کشمکش‌هاي سياسي. من دو مصداق می‌گویم و ایشان نظرشان را بگویند، سه، چهار روز قبل من به بازار رفته بودم، چند جوان شعار "درود بر عارف، سلام بر خاتمی" دادند که دستگیر شدند و با پيگيري مکرر و فراوان خود من اين جوانان آزاد شدند و همچنین در یکی از سفرهای استان آذربايجان غربي رفتم بعد از خروج من از استان میزبان من دستگیر شد که دو سه هفته است که از دستگيري ايشان مي‌گذرد و هنوز خانواده ايشان اطلاعي از وي ندارند این رفتارها در زمانی‌که می‌خواهیم حماسه سیاسی بیافرینیم چه توجیهی دارد؟**

 

غرضي: سیاست داخلی مبنی بر جلب رضایت عامه است

"سيد محمد غرضي" ادامه داد: اینطور که بنده تشخیص می‌دهم سیاست داخلی مبنی بر جلب رضایت عامه است. با فرمایشات شما مغایرتی ندارد، آیا جلب رضایت عامه از طریق کانال‌های تعریف شده انجام می‌شود یا کانال‌های جدیدی معرفی می‌کنید؟ آیا مشکلات داخلی کشور و عدم وجود یک تناسب بین استعدادهای داخلی به شما اجازه می‌دهد که در سیاست خارجی روشی را انتخاب کنید که بتوانید به حل مساله کمک کنید؟ مثلا در داخل کشور با مشکلات بیکاری، تورم، مواد مخدر، گرفتاری های وسیع سیستمی و بالاخص دولتی در رابطه با مردم روبرو هستید، شما وقتی با اینها روبه رو هستيد در مقابل با جریانات خارجی چه ابزاری دارید که آنها را قانع کنید  که در داخل کشور صاحب قدرت هستید؟

 

*رضايي: دعوا بس است، کشمکش بس است، مردم امروز مشکل دارند

"محسن رضايي" در پاسخ به نقد دیگر نامزدها گفت: امروز افراد سرجای خودشان در کشور نیستند. باید دولت فراگیر کارآمد و باعرضه که رهبری و نظام جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد، تشکیل شود لذا در زمان مسئولیتم در سپاه تمام افراد جناح‌های مختلف را به کار گرفتم و از همه جناح‌ها فرمانده و مدیر تربیت کردم. دنبال آن هستم که نهاد آزادی را در کشور مستقر کنیم. دعوا و کشمکش بس است، مردم امروز مشکل نان دارند.

وي ادامه داد: من به بحث آزادي‌خواهي به عنوان يک احساس تنها نگاه نمي‌کنم، ما به دنبال اين هستيم که نهاد آزادي را در اين کشور مستقر کنيم، نهاد آزادي مجموعه‌اي از مقررات و آموزش و پرورش و تربيتي است که بايد از ابتدا شروع شود تا نهال آزادي در دل جامعه کاشته شود و گرنه همانند صد سال گذشته آزادي به صورت يک شعار باقي خواهد ماند.

رضايي در ادامه اظهار داشت: متاسفانه بعضي از صحبت‌ها از دعوا حکايت دارند اما ما مي‌خواهيم و بايد اين مسائل حل شود، دعوا بس است کشمکش بس است مردم امروز مشکل دارند و مي‌خواهند تمام توانمندي‌ها کشور بسيج شود تا مشکلات آن‌ها حل و فصل شود.

وي در ادامه بيان کرد: کار مديريت جناحي به پايان رسيده است ما به مديريت فراجناحي احتياج داريم اما نه به اين معنا که جناح‌هايي که گنجينه‌هاي فراملي ما هستند، کنار گذاشته شوند در همين رابطه انسان‌هاي درست و کارآمدي در جامعه وجود دارند اما درسياست خارجي من از سياست قيچي استفاده مي‌کنم يک لبه قيچي کارآمدي اقتصادي و مديريت قدرتمند سياسي است که ثابت کند به طرف نشسته در آن سوي ميز تحريم‌ها آن گونه که شما فکر کرده‌ايد نتيجه‌اي نداشته است.

رضايي ادامه داد: هم چنين قوي‌ترين ديپلمات‌هاي کشور را بسيج مي‌کنم تا به وسيله اين قيچي بتوانيم تحريم‌ها را از سر راه برداريم. من معتقدم که بايد به پرونده هسته‌اي خاتمه دهيم زيرا طرف مقابل که غرب باشد زمان را از ما مي‌گيرد و ما نبايد اجازه دهيم گذشت زمان طولاني شود من جلوي گذشت زمان را مي‌گيرم و حداکثر سعيم را خواهم کرد که اين مسئله را برطرف کنند.

وي گفت: بهتر است زمان بیشتری به کاندیداها اختصاص داده شود تا صحبت هایمان کامل شود و جواب آقایان را بدهیم چرا که اینگونه صحبت ها جویده جویده می‌شود.


قاليباف: محیط بین الملل مرتب درحال تغییر است / ما باید به روز، با درایت و تحلیل صحیح حرکت کنیم

در ادامه مناظره "محمد باقر قاليباف" بعنوان دومین کاندیدا پشت تریبون رفت و ضمن تبریک عید سعید مبعث به همه ملت ایران گفت: اجازه می‌خواهم بحث را از سیاست خارجه شروع کنیم که نکته مهم و جدی امروز ما می‌تواند باشد و نقشی کلیدی برای اداره کشور داشته باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اول این نکته را اشاره کنم که ما در سیاست خارجی چه هدفی را دنبال می‌کنیم؟ سیاست خارجی ما باید منافع ملی امنیت ملی و هویت دینی و انقلابی ما را تضمین کند، یعنی این مسئله رسالتی برعهده سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی کشور است.

قاليباف اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی همچون سایر حوزه‌ها مثلا اقتصاد و فرهنگ نباید دستگاه دیپلماسی ما خارج از سند چشم انداز و سیاست‌های کلان برنامه حرکت کند و این خودش اولین اشکال است که باید براین مدار حرکت کنیم، این جا مهم این است که تأکید کنیم دستگاه دیپلماسی ما که مدیریت اجرایی تحقق این اهداف را دارد چه وضعیتی دارد؟

وي تصریح کرد: بنده معتقدم که حوزه دیپلماسی ما در سالیان گذشته نتوانسته در تحقق اهداف سیاست خارجی کشورمان موفق باشد، بعنوان مثال شما نگاه کنید که در حوزه اقتصادی و یارانه‌ها کسی با دادن یارانه مخالف نیست و همه با آن موافقند اما هنگامی که وارد اجرای آن شدیم ضعف‌هایش دیده شد و ما دقیقا در حوزه سیاست خارجی هم در رویکردها دچار اشکال نیستیم، بلکه در حوزه دیپلماسی که می‌خواهد آنها را تحقق دهد و وزارت خارجه و بحث مربوط به امنیت ملی ما که باید در تحقق اینها حرکت کنند نکته مهمی بوده که باید به آن توجه کرد چرا که اینجا نقطه چالش ما است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده بر این موضوع تأکید دارم که ما نیازمند یک تغییر در رویکردهای مدیریتی برای اداره جامعه هستیم یک بخش آن شامل سیاست خارجی هم می‌شود که ما در این بخش کارنامه قابل قبولی در حوزه دیپلماسی که تحقق برنامه‌ها است نداریم.

قاليباف گفت: البته بنده این را بگویم که زحمات دیگران جای خود را دارد محیط بین الملل مرتب درحال تغییر است و لذا ما باید به روز به هنگام با درایت و با تحلیل صحیح حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه بنده برای حوزه دیپلماسی 5 محور جدی را در نظر گرفته‌ام، ادامه داد: تحقق در انسجام داخلی اولین محور است، ما باید بدانیم دولتی که در درون کشور خودش مورد قبول و تحسین مردم خود نباشد در پشت هیچ میز مذاکره‌ای و چه مقاومت و استقامت مورد توجه مردم دنیا قرار نخواهد گرفت، بنابراین ما باید توجه کنیم که ابتدا در درون کشور یک الگوی درست داشته باشیم.

قاليباف به دومین محور سیاست خارجی دولت احتمالی‌اش اشاره کرد و گفت: دیپلماسی فعال منطقه گرایی مطابق برنامه است و جزو مزیت‌های نسبی سیاست خارجی ما هم بوده و دیپلماسی منطقه گرایی نقطه قوت ما است که باید به آن توجه کنیم.

قالیباف فعال کردن دیپلماسی اقتصادی را بعنوان سومین محور بیان کرد و گفت: به نظر بنده ما در حوزه دیپلماسی اقتصادی یا تعطیل بوده‌ایم و یا اگر تعطیل نبودیم کارنامه مشخصی را ندیده‌ایم و اگر کارنامه مشخصی هست آن را بشنویم خوب است.

وی تأکید کرد: باید به حوزه دیپلماسی به طور جدي توجه کنیم؛ محور پنجم نیز راهبرد مقاومت مقتدرانه و رقابت هوشمندانه است.

در ادامه "محمدرضا عارف" در پاسخ به اظهارات قالیباف گفت: در دو مناظره قبل شما بیشتر بر روی توانایی‌تان در مدیریت بخشی تأکید کردید که یکی از مشکلات امروزه ما بخشی ديگری است که مدیران ما حتی الامکان تلاش می‌کنند مشکلات بخش خودشان را حل کنند. 

وی ادامه داد: درباره الگوی اسلامی ایرانی معماری که جلسه قبل شما اشاره کردید باید شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام کند سوالم این است که شما مدیر اجرایی در این بخش بوده‌اید، آیا نمی‌توانستید پیشنهاد دهنده این مسئله باشید چرا که بخش اعظم مصوبات را دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد می‌دهند.

وی تصریح کرد: با این بخشی نگری که ما فقط پروژه‌های عمرانی تهران را دنبال کنیم آیا از برخی مشکلات و مسائل دیگر استان همچون محیط زیست غافل نمی‌شویم؟ 


عارف: شما تراکم را برای انجام پروژه‌های عمرانی شهر تهران پیش فروش کرده‌اید، آیا این مسئله صحت داد؟

عارف اظهار داشت: در زمان شهرداری شما قیمت زمین در تهران حدودا شش برابر شده است، آیا فروش تراکم در تهران در افزایش قیمت زمین سهیم بوده است یا خیر؟ نکته‌ای که اخیرا به کرات گفته می‌شود این است که شما تراکم را برای انجام پروژه‌های عمرانی شهر تهران پیش فروش کرده‌اید آیا این مسئله صحت داد؟


قاليباف: تکذيب مي‌کنم

قاليباف گفت: بنده همین جا این مسئله را تکذیب می‌کنم.

عارف ادامه داد: لطفا اجازه بدهید سوال بنده تمام شود؛ من در دو بخش خدمت شما بوده‌ام و فعال بوده‌اید، سوالم این است که ریاست جمهوری یک مدیریت فرابخشی می‌خواهد، خواهش می‌کنم توانایی خودتان را در این بخش به استحضار مردم برسانید!

در ادامه نوبت "سيد محمد غرضي" رسید تا اظهارات خود را در پاسخ به قالیباف بیان کند.


غرضي: هیچ کشوری با تغییر اشخاص، ذهن و رفتارش نسبت به ما عوض نمی‌شود

وی اظهار داشت: در طول این دوره 16 ساله‌ای که ما در دولت بودیم، این کلمه را یاد گرفتیم که سیاست خارجی انعکاس استعداد داخلی است، با اینکه ما برویم و به کشوری بگوییم ما می‌خواهیم سیاستمان را عوض کنیم یا اینکه نامه‌هایمان را جدا بنویسیم و فردی را پیدا کنیم که نامه‌ای بنویسد، هیچ کشوری با تغییر اشخاص ذهن و رفتارش نسبت به ما عوض نمی‌شود و تصور نکنید که اگر سیاست خارجی کشور موفق بوده یا نبوده به اشخاص مربوط است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مسئله به استعداد داخلی مربوط می شود شما کشوری هستید که واردات بسیار زیاد و گرفتاری‌های اجتماعی فراوانی دارید، بخواهیم سیاست خارجی را تغییر بدهیم باید در ابتدا استعداد داخلی را تنظیم کنید اینکه بنده بگویم که دولت عوض شده است و من می‌روم به فلان کشور می‌گویم که سیاست عوض شده است هیچ کس چنین چیزی را در دنیا قبول نمی‌کند.

غرضي ادامه داد: با اینکه استعداد داخلی تغییر چندانی پیدا نکرده به نظرم پیشنهادات شما عملی نیست و اگر هست این مسئله را بگویید؛ درباره سیاست داخلی آیا شما استعداد جمعی را در عقبه خود دارید که بتواند مشکلات سیاست داخلی را حل کند یا خیر؟ اگر چنین امکان و استعدادی وجود دارد لطفا توضیح بدهید.


رضايي: سوالي ندارم

براساس ترتیب کاندیداها نوبت به "محسن رضايي" رسید تا اظهارات محمد باقر قالیباف را نقد کند.

وی گفت: بنده سوالی ندارم و ایشان سوالات را جواب بدهند.


ولايتي: تربیت نیروی کارآمد که نیاز به تخصص دارد امري مهم در سياست خارجي است

"علي اکبر ولایتی" کاندیدای دیگری بود که در پاسخ به اظهارات قالیباف گفت: در حوزه سیاست خارجی قالیباف مطالبی را بیان کردند که نقاط دیگری نیز وجود دارد که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: مهمترین مطلب تربیت نیروی کارآمد است که نیاز به تخصص دارد بنده که در وزارت امور خارجه بودم دانشکده وزارت امور خارجه را تأسیس کردم که از آن زمان تاکنون حدود 800 نفر کارشناس در امور بین الملل حداقل با آگاهی به دو زبان زنده دنیا تربیت شده‌اند.

ولایتی تصریح کرد: آن روز که بنده به وزارت امور خارجه رفتم ما حدود 9 سفیر داشتیم، روزی که بنده از وزارت خارجه آمدم تعداد نمایندگی‌ها سفرا کارداران به 136 نفر رسید وبه تدریج این دانشکده بعد از رفتن بنده به حالت نیمه تعطیل درآمد و این رسالت را برای خود قائل نبود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: به اینجا رسید که برای جذب نیرو در وزارت امور خارجه امتحان ورودی گذاشته‌اند، از افرادی که در جاهای مختلف لیسانس علوم سیاسی و یا رشته‌های مربوطه داشتند وارد وزارت امور خارجه می‌شوند درحالی که در آن زمان که دانشکده را تأسیس کردیم از همان ابتدا ورود افراد با گزینش بود و سپس آنان دوره‌های کارآموزی را می‌دیدند.

وي افزود: این مسئله موجب شد پس از مدتی توانستیم دیپلماسی جمهوری اسلامی را که از صفر شروع شده بود، نمی‌توانستیم با دیپلماسی شاه دیپلماسی جمهوری اسلامی را بنا کرد بنابراین از معدود وزارت خانه‌هایی که بعد از انقلاب از صفر شروع کرد وزارت امور خارجه بود.

ولایتی تأکید کرد: عرض بنده این است که آن مطالبی که شما فرمودید اگر با اینکه تکمیل کنید آیا عزمتان براین است که دوباره کارشناسانی را تربیت کنید که آنان عوامل کار شما در صحنه بین المللی بشوند.


روحاني: آقای قالیباف در این زمینه که سیاست خارجی کشور ناموفق بوده است، هیچ دوره‌ای را استثنا نکردند

"حسن روحانی" در پاسخ به اظهارات قالیباف گفت: بنده تعجب کردم از بیان آقای قالیباف در این زمینه که سیاست خارجی کشور ناموفق بوده است چون هیچ دوره‌ای را استثنا نکردند به اعتقاد بنده سیاست خارجی در دولت سازندگی یعنی ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی، در شرایطی که ما بعد از جنگ بودیم همان سیاست خارجی بود که توانست تکنولوژی را از خارج وارد کند و وام مورد نیاز را بگیرد.

وي ادامه داد: همان سیاست خارجی بود که موجب شد باقی مانده سرزمین ما از بعثي‌ها بازپس گرفته شود؛ همان سیاست خارجی بود که با کمک شورای عالی امنیت ملی آن زمان موفق شدیم، همه اسرا را به کشور بازگردانیم؛ سیاست خارجی آن زمان بود که موجب شد صدام درسازمان ملل متحد و در شورای امنیت محکوم شود.
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دوره ریاست "محمد خاتمی" کشور از بحران نجات پیدا کرد در شرایطی که داستان 11 سپتامبر اتفاق افتاد و ایران را متهم کرده بودند، شرایطی که ما دیدیم دو کشور منطقه مورد هجوم قرار گرفتند و ایران همواره جزو لیستی بود که بعد از افغانستان اول ایران یا اول عراق؛ ما دیدیم که کشورمان چگونه توانست با تدبیر و برنامه ریزی کاملا از این مسیر جدا بشود و بالاترین بهره برداری را سیاست خارجی ما انجام داد.

وی تأکید کرد: دشمن ما در افغانستان و عراق سرکوب شد و ایران سالم باقی ماند و ما توانستیم به مردم افغانستان و عراق کمک کنیم، سیاست خارجی ما در آن 8 سال بسیار موفق بود البته بنده نمی‌خواهم بگویم که در 8 سال اخیر هیچ توفیقی نبوده اما اینگونه کل سیاست خارجی را زیر سوال بردن منصفانه نبود.


حدادعادل: طرفداران آقای عارف در مدخل ورودی عکس‌های خاتمی را در دست داشتند

در ادامه "غلامعلي حداد عادل" ابتدا ترجیح داد تا توضیحاتی را درباره اظهارات عارف در آغاز مناظره بیان کند.

وی گفت: بنده می‌خواهم توضیحی درباره مسئله‌ای که عارف گفتند مبنی براینکه در بازار تهران چند نفر اسم وی و خاتمی را آورده‌اند و دستگیر شده‌اند و یا اینکه در تبریز چه اتفاقی افتاده، بدهم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده این مسئله را انکار نمی‌کنم و نمی‌گویم که آقای دکتر خلاف می‌گویند ولی حتما یک سلیقه فردی بوده و اینکه شما اینجا می‌گویید در هر دوره‌ای و حتی اگر خود جنابعالی هم رئیس جمهور شوید ممکن است یک مأموری در تشخیص اشتباه کند.**

وي گفت: بنده هم همان ابتدا عرض کردم که باید جلوی سلیقه‌های فردی را بگیریم؛ بنده الآن خجالت می‌کشم که به آذربایجان بروم.

"حداد عادل" ادامه داد: همین الآن که ما به صدا و سیما می‌آمدیم طرفداران آقای عارف در مدخل ورودی عکس‌های خاتمی و ایشان را در دست داشتند و شعار می‌دادند و هیچ‌کس هم کاری به آنها نداشت یعنی این نباید این تلقی پیش بیاید که در کشور ما چنین حالتی وجود دارد و فیلم‌های مستندی که این شبها پخش شد آقای خاتمی درباره عده‌ای صحبت کرد و فیلم آن هم پخش شد بنابراین این اتفاق اگر افتاده شرایط کلی کشور ما نیست. **

وي به قسمتي از صحبت‌های حسن روحانی اشاره کرد و گفت: آقای روحانی که اشاره می‌کنند سیاست خارجی موفق بوده بنده هم معتقدم که ما از اول انقلاب تاکنون موفقیت‌های زیادی در همه  دولت‌ها داشته‌ایم و در هر دوره‌ای هم مشکلاتی وجود داشته است، همانگونه که وی اشاره کرد ما در مجلس ششم بودیم، نمایندگان مجلس ششم مرتبط در نطق‌های قبل دستور می‌گفتند که در دوره آقای هاشمی رفسنجانی کشور به بحران کشیده شده بود و می گفتند که آقای خاتمی آمده تا کشور را از بحران نجات بدهد و تقصیرات را بردوش آقای هاشمی می انداختند. **

وی گفت: در آن دوران هم بود که بالاخره دادگاه میکونوس بوجود آمد که رئیس جمهور را از خروج کشور ممنوع کرده بودند و یا مثلا غصه محور شرارت که بوش به ایران نسبت داد بعد از همه آن حرف‌هایی بود که در سیاست خارجی اتفاق افتاد و خوب است که اینها هم گفته شود که تصور نشود که همه کارنامه‌شان 20 است و در یک دوره خاص مثلا زمستانی ایجاد است.


عارف خطاب به حداد عادل: بالاخره شما موضعتان را اعلام کنید

عارف  در پاسخ به این اظهارات حداد عادل گفت: بالاخره شما موضعتان را اعلام کنید.

حداد عادل در پاسخ به عارف اظهار داشت: این مسئله بد بود و اینها در دوره چه کسي اتفاق افتاد.

عارف  اظهار داشت: دشمنان ما بودند، اینکه موضع گیری شفاف دولت در مقابل سیاست خارجی و غرب و آمریکا بود.

حداد عادل اظهار داشت: بنده می‌خواهم بگویم که اینگونه نیست هر موضع‌گیری که خارج از کشور باشد ما باید آن را به حساب ضعف مدیریت داخل بگذاریم.


جليلي: دوره خاتمي، بعد از آن همه همکاري در قضيه افغانستان به ما محور شرارت گفتند

سعيد جلیلی در نقد اظهارات قاليباف گفت: بنده دو نقطه را درباره فرمايشات آقاي قاليباف عرض مي‌کنم، نکاتي که جناب قاليباف در خصوص منطقه گرايي، ديپلماسي اقتصادي اظهار داشتند الان هم موجود است، بحث اين است که اينها را چگونه مي خواهيد انجام دهيد چراکه مهم اجراي اين مباحث است، نکته دوم که شما به درستي اشاره کرديد، سياست خارجي براساس منافع و ارزش‌ها و منافع يک کشور است سوال من اين است که اگر کشوري آن اصول، اهداف و منافعش در تعارض با شما بود، چگونه مي‌خواهيد با آن برخورد کنيد.

 

وي ادامه داد: در اين گزارشي که شما به عنوان برنامه راهبردي نوشته ايد جمله اي تحت عنوان برنامه راهبردي ديپلماسي نوشته‌ايد که با نگاه شما نمي‌خواند، که اگر ما به دنبال نظمي در جهان هستيم نبايد تصوير برخورد ما به گونه‌اي باشد که تصوير آن چالش قدرت‌هاي هژمون باشد، در صورتي که يکي از بحث‌هاي اساسي ما در سياست خارجي ما اين است ما اين قدرت هژمون در جهان را قبول نداريم و با آن چالش مي‌کنيم و خيلي از بحث‌هاي انقلاب اسلامي در اين بخش بود.

 

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: ما در چالش با نظامي هستيم که امروز مي خواهد به زور از سوي چند قدرت خود را بر جهان حاکم کند، اما نکاتي که مطرح شد و بنده هم قبول دارم اين است که سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران يکي از رويکردهاي بسيار مثبت نظام ما است و دستگاه‌ها بايد خود را با اين منطبق کنند و بنده نيز اين را قبول دارم آن قوت لازم را ندارند، وزارت خارجه ما به دليل برخي تدابير که از ابتداي انقلاب صورت گرفته ظرفيت اين بار بزرگ سياست خارجي با آن فاصله دارد و بايد خيلي قويتر از اين باشد.

جلیلی ادامه داد: نکته‌اي که جناب روحاني مطرح کردند در اين بحث بايد همه اينها را بررسي کرد و اشاراتي نيز آقاي حداد عادل داشتند، گمان مي‌کنم نظر آقاي حداد عادل که زماني برخي دوستان شعار همراهي با نظم جهان را دادند و از تقابل هاي بيهوده بايد جلوگيري کنيم پاسخش چه بود؟ پاسخش در دوره هاشمي دو حکم جلب براي ايشان آمد و در دوره خاتمي اين بود که بعد از آن همه همکاري در قضيه افغانستان به ما محور شرارت گفتند، نه اينکه حرف آنها درست باشد بحث اين بود که اين شيوه غلط است اگر ما بخواهيم به اين شيوه وارد شويم نتيجه اش آن خواهد شد.

 

وي ادامه داد: منافع ملي کشور دقيقا بعد از آن دوران حفظ شد، عده‌اي نگران بودند نکند حالا که به عراق و افغانستان حمله شده به ما حمله شود ولي ظرفيتي ايجاد شد که بعد از آن آمريکا هم در افغانستان و هم در عراق زمين گير شد.

 

جلیلی در پاسخ به اظهارات عارف مبني بر جلوگيري از برخورد سليقه‌اي گفت: اگر ما مي‌خواهيم از سلايق جلوگيري کنيم راهش اجراي قانون است، ما با قانون مي‌توانيم جلوي سلايق بياستيم، اگر ما بياييم در اينجا به صراحت از کساني که بزرگترين بي قانوني را کردند با افتخار ياد کنيم، اين همان دامن زدن به سلايق است يعني اگر کسي خلاف قانون عمل کرد و ظلمي بزرگ به نظام کرد آن را مبنا قرار داديم و حتي با افتخار از آنها ياد کنيم اين خلاف قانون است.


عارف: سلام به خاتمي جرم است؟

عارف اظهار داشت: به نظر شما سلام به خاتمي جرم است؟

 

جليلي: راه انداختن فتنه، همان سليقگي و خلاف قانون عمل کردن است

جلیلی در پاسخ به سوال عارف گفت: عرض من اين است که در انتخابات رياست جمهوري که براساس چارچوب قانوني عمل مي‌شود که بايد کانديداها آن را بپذيرند، اگر بعد از انتخابات کساني خلاف اين قانون شروع کرد راه انداختن فتنه در کشور و حمايت از آنها و افتخار کردن به آنها دقيقا اين موضوع همان سليقگي عمل کردن و خلاف قانون عمل کردن است.

 

عارف: عکس آقاي خاتمي خلاف قانون است؟

 

 عارف اظهار داشت: سوال بنده از شما به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي اين است که عکس آقاي خاتمي خلاف قانون است؟

 

جليلي: اگر شوراي نگهبان انتخاباتي را صحيح دانست، حق ندارند عليه آن مردم را بشورانند

جلیلی ادامه داد: قانون اين است که اگر شوراي نگهبان انتخاباتي را صحيح دانست و آن انتخابات تاييد شد حق ندارند عليه آن مردم را بشورانند، اين قانون است، اگر خلاف اين شود ديگر از اين بي قانوني تر نداريم.

 

قاليباف: در حوزه ديپلماسي شهرداري کارهاي اساسي انجام داده است/ کارنامه دولت سازندگي و دولت اصلاحات در حوزه ديپلماسي اقتصادي چيست؟

 

قاليباف در ادامه اين مناظره در پاسخ به نقد ديگر کانديداها گفت: در پاسخ به اظهارات آقاي عارف ، از قضا بعد از دولت تنها مجموعه‌اي که مي‌تواند بخشي نگر نباشد و بزرگترين ظرفيتي باشد که همه ابعادها در آن باشد دولت‌هاي محلي (شهرداري‌ها) هستند، بعد از دولت همه بخش‌ها است، در حوزه حمل و نقل، در حوزه شهرسازي، در حوزه آي تي، در حوزه فرهنگي و اجتماعي، پس بخشي نگري نيست يک کار جمعي و همه جانبه است من جمله در حوزه سياست خارجي و در حوزه ديپلماسي عمومي.

 

وي ادامه داد: در دوره مديريت بنده در شهرداري تهران با همه شرايط سختي که در روابط بين الملل داشتيم توانستيم مجمع شهرداران آسيايي را با بيش از 100 شهر مهم آسيايي که دبيرخانه آن به طور دائم در تهران باشد راه بياندازيم، اين حاکي از يک ديپلماسي است، امروز شهردار تهران معاونت (يو سي جي ال) در بحث اتحاديه شهرداران جهان است، پس اين بخشي نگري نيست و در حوزه ديپلماسي هم شهرداري کارهاي اساسي انجام داده است.

 

قاليباف ادامه داد: در حوزه مربوط به حوزه منابع انساني آقاي ولايتي نکته مهمي را اشاره کردند، در صحبت‌هاي قبلي نيز عرض کردم نفت و گاز در کشور ما مهم است ولي منابع انساني از همه مهمتر است، لذا منابع انساني در همه جا الويت اول ماست، بازگشت نخبگان و تحصيل کردگان و اثرگذاران در متن تصميم گيري‌ها اساس کار است و موضوعي است که بنده با آن موافقم.

شهردار تهران اظهار داشت: امروز افتخاراتي که در جمهوري اسلامي است اين است که 5 يا 6 کشور دنيا را مي‌نشينند و با ما حرف مي‌زنند، معلوم است که انقلاب اسلامي راه و جايگاه خود را پيدا کرده است. امروز بيداري اسلامي بدون شک تحت تاثير انقلاب اسلامي است، و ما حتما از اين دفاع مي‌کنيم؛ اينکه ما هژمون آمريکا را به هم زديم و توانستيم به دنيا نشان دهيم که ما جلوي آمريکا ايستاده ايم، آمريکايي‌ها مي‌گويند قدرت حق است ولي انقلاب اسلامي حرفش اين است که حق قدرت است و اين افتخار ماست، همينجاست که اسلام اجازه نمي‌دهد ما عزتمان را بدهيم و بنده نيز با اينها کاملا موافقم، جناب روحاني من حرفم در حوزه ديپلماسي است، من دست همه عزيزاني که در سياست خارجي زحمت کشيده‌اند مي‌بوسم.

 

وي ادامه داد: آن روزي که همه سياست ما اين بود که خودمان را به اتحاديه اروپا نزديک کنيم و ارتباطمان را قويتر کنيم و نگذاريم سيتره آمريکا در اروپا بيافتد، همه سفارتخانه اروپا در تهران تعطيل شد و همه وزراي خود را بيرون کردند که من اين را ضعف ديپلماسي مي‌دانم و يا در حوزه اقتصادي حوزه ژئوپوليتيکي ايران مهمترين موفقيت ماست، واقعا کارنامه دولت سازندگي و دولت اصلاحات در حوزه ديپلماسي اقتصادي چيست؟ و امنيت و منافع ملي ما را کجا تامين کرد؟

حداد عادل: در سياست خارجي ما حل مسئله تحريم اولويت قرار دارد/ مشکل ما با آمريکايي‌ها اصل انقلاب است

حداد عادل به قيد قرعه پشت تريبون رفت و ضمن تبريک به مناسبت مبعث پيامبر اکرم(ص) گفت: در داخل کشور مي‌دانيم که در سياست داخلي مشکل اقتصادي امروز مشکل مهمي است و براي همه کانديداها اولويت دارد.

 

وي در ادامه افزود: مسلم است که مشکل اقتصادي با تحريم‌ها ارتباط دارد، البته ما اعتقاد داريم با مديريت بهتر مي‌شود اين تحريم را تخفيف داد و آثار آن را کم کرد. در سياست خارجي ما حل مسئله تحريم اولويت قرار دارد، مهم اين است که چگونه، بعضي‌ها اينطور عنوان مي‌کنند که مشکل، مشکل مديريتي است و مشکل ظرفيت‌هاي ديپلماتيک است لذا اگر شخصي برود و شخصي بيايد اين مشکل حل مي‌شود، بعضي گمان مي‌کنند که با لبخندي به تحريم کنندگان و دم کدخدا را ديدند مشکل حل مي‌شود، بعضي مشکل را عمدتا به گردن دولت فعلي مي اندازند اما بنده اينطور فکر نمي‌کنم.

 

حداد عادل ادامه داد: همه مي‌دانند که مسئله هسته‌اي بهانه است ما آن روزي هم که فعاليت هسته‌اي نداشتيم در تحريم بوديم و دشمنان ما هم بهتر از ما مي‌دانند فعاليت هسته‌اي ما نظامي نيست، بنده صريح عرض مي‌کنم که مشکل ما با آمريکايي‌ها اصل انقلاب است، چون ما خواهان استقلال بوديم و به آن رسيده‌ايم و بر سر استقلال پافشاري مي‌کنيم با ما مخالفت مي‌کنند، چه استقلال فکري و فرهنگي و چه استقلال سياسي، از روز اول انقلاب نسبت به ما همين نظر را دارند، تحريم داماتو قبل از فعاليت‌هاي هسته‌اي بود، روز اول انقلاب که ما فعاليت هسته‌اي نداشتيم و حقوق بشر مطرح نبود و حمايت از تروريست را به ما نچسبانده بودند آنها چندين ميليارد

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: